Častá únava brzdí osobní rozvoj. Jak se s ní vypořádat?

27. 11. 2020
Osobní rozvoj Zdraví

Častá únava

Únava je pro doktory stále velká neznámá, i když se medicína posouvá neustále kupředu. Každý člověk si ji uvědomuje, velmi dobře ji vnímá, ale změřit se nedá. Můžeme rozlišovat únavu duševní a fyzickou, ale obě se mohou navzájem prolínat

Častá únava a vyčerpání se mohou objevovat u fyzické únavy, která se často dostaví po nějaké fyzické zátěži. Projevuje se poklesem síly, ztrátou rychlosti a jemné koordinace pohybu. Pokud fyzická zátěž i přes tyto obtíže pokračuje, může dojít například k třesu rukou, očních víček, pocitům na omdlení, na zvracení nebo hučení v uších. 

Můžeš být ale unavený i duševně. Jedná se o psychické vyčerpání, jehož příznaky jsou únava a vyčerpání, ospalost, ztráta koncentrace nebo zhoršení paměti. Pokud se u tebe projeví kombinace obou typů, pravděpodobně ti tuto únavu spustila nějaká monotónní fyzická aktivita, která trvala příliš dlouho, a dělal jsi ji bez přestávek. 

Může se projevit také chronický únavový syndrom, na který ti mohou pomoci třeba kurzy osobního rozvoje. Pokud tě zajímá, k čemu jsou dobré kurzy osobního rozvoje, přečti si článek zde

Možná se ptáš, proč únavou trpíš. Můžeš na ni trpět kvůli potížím se štítnou žlázou, anémií, kvůli cukrovce druhého typu, protože máš deprese, chronický únavový syndrom, spánková apnoe nebo trpíš na nedostatek vitaminu B12

Podle americké studie je únava příznak spojený s nemocí, depresí, stárnutím a je hlášena jako primární příznak u roztroušené sklerózy a Parkinsonovy choroby, po cévní mozkové příhodě a po poliomyelitidě. 

Pokud máš nějaký dotaz, zabookuj si termín a můžeš se mě zeptat ve 20 minutách online koučinku zdarma. Rád ti zodpovím tvé případné dotazy.

[:cs]Jak se s únavou vypořádat[:]

Jak se s únavou vypořádat

Tvá únava pravděpodobně pramení ze špatných návyků. Co v boji proti únavě skutečně zabírá? 

  • Zvyš příjem tekutin – dehydratace dokáže tvůj organismus hodně vysílit. Za den bys měl vypít zhruba 20-40 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti. Pokud máš dlouhodobě nízký příjem tekutin, zvyšuj jejich přísun postupně 
  • Dopřej si čerstvý a studený vzduch – větrat bys měl alespoň třikrát denně, především ráno a před spaním. Na přísun čerstvého vzduchu bys neměl zapomínat ani při vaření nebo koupání 
  • Pohyb – pohyb je lidská přirozenost a neměl bys na něj zapomínat. Protáhni se pravidelně při vstávání z postele, bohatě to stačí
  • Bylinky – odbourat dlouhodobou únavu ti pomůže například truskavec nebo ostropestřec. Účinné jsou také přípravky s ženšenem a kotvičníkem 
  • Spánková hygiena – chodíš spát pravidelně? Pro dobrý spánek bys měl vytvořit vhodné podmínky. Například 3-4 hodiny před spaním se vyvarovat náročným fyzickým aktivitám, nejíst těsně před ulehnutím do postele, ulehávat ke spánku přibližně ve stejnou dobu nebo se ke spánku nenutit, pokud nemůžeš usnout 
  • Změň ložnici – za únavu může třeba i špatná postel, proležená matrace nebo poškozený rošt. Může ti vadit i špatný polštář nebo partner, vedle kterého usínáš
O autorovi
Autor foto
Miroslav Hofmann

Creator, Inovátor, Podnikatel, Cestovatel, Tvůrce, Lídr, Rebel, Inspirující, Dárce, Bojovník, Svobodomyslný, Motivátor, Učitel, Bohatý, Gurmán, Badatel, Týmový hráč, Otec, Manžel, Investor.

Více o autorovi
Mohlo by Vás zajímat
Mentální koučink jako zdroj síly pro větší úspěch

Mentální koučink jako zdroj síly pro větší úspěch

17. 04. 2020

Ve kterých oblastech života může mentální koučink pomoci?

Jak se zbavit negativních myšlenek a myslet pozitivně

Jak se zbavit negativních myšlenek a myslet pozitivně

13. 06. 2020

Každý z nás občas prochází složitým obdobím plným negativních myšlenek. Můžeš ho ale vyřešit s úsměvem na tváři. Chceš vědět, jak na to?

K čemu prospívají kurzy osobního rozvoje?

K čemu prospívají kurzy osobního rozvoje?

02. 05. 2020

Kurzy osobního rozvoje jsou v Česku čím dál více vyhledávanější. V tomto článku se dozvíš proč.