Co je prokrastinace a jak ji ukončit

19. 06. 2020
Osobní rozvoj

Co je prokrastinace

Jedná se o chronickou tendenci odkládání různých úkolů a povinností, které vnímáš složitější nebo nepříjemné. Jejich odkladem se jim snažíš vyhnout. Následně pak sám sebe zbytečně vystavuješ stresu a máš pocit, že úkol nestihneš splnit nebo ho uděláš nekvalitně. Prokrastinace pak může vést k pocitům viny, ztrátě produktivity a dokonce i úzkosti.

Příznaky prokrastinace

Radost z práce střídá nechuť do práce, to je jeden z příznaků prokrastinace. Prokrastinátor je člověk s odporem k práci, kterou má povinnost vykonat. Podle studie Darius Foroux prokrastinuje 88% pracovní síly.

Jaké jsou její příznaky?

  • Nedokážeš se přemluvit ke splnění nějakého konkrétního úkolu a místo toho děláš spoustu jiných věcí
  • Najdeš si jakoukoli jinou smysluplnou činnost, jen abys nemusel dělat to, co doopravdy musíš
  • Pokud prokrastinuješ, nejsi líný. Rád bys něco dělal, ale nedokážeš sám sebe k činnosti přemluvit
  • Rád věci necháváš na poslední chvíli a ospravedlňuješ si to tím, že pod tlakem se ti nejlépe pracuje – opak je ale pravdou. Odkládání úkolů na nejpozdější možný termín způsobuje stres a neefektivitu. Pokud věci odkládáš, máš často výčitky a vzniklé pochybnosti vytváří pocit bezmoci, který vede k tomu, že opět nic neuděláš
  • Někdy se utěšuješ tím, že když úkol odložíš a podíváš se třeba na nějaký seriál, alespoň si odpočineš – ani tak to nefunguje. Při opravdovém odpočinku skutečně energii získáváš, ale při prokrastinaci, jakou je sledování seriálů, ji naopak ztrácíš

Pokud si nevíš rady, jak s prokrastinací bojovat, zabookuj si termín. Sejdeme se na 20 minutách online koučinku zdarma a já ti rád poradím.

[:cs]Konec prokrastinace[:]

Konec prokrastinace

Jak na prokrastinaci je nejčastěji kladená otázka lidmi, kteří na ni trpí. Bojovat s prokrastinací totiž znamená bojovat s vlastní vůlí. Pokud ji chceš překonat, musíš si nejprve uvědomit, že se nejedná o lenost. Líný člověk obvykle nic neudělá, člověk trpící na prokrastinaci ano, jenže vždy až na poslední chvíli, emocionálně a často i fyzicky vyčerpaný.

Prokrastinátor, když čelí tváří v tvář úkolům, má strach, že práce bude sama o sobě nepříjemná a hlavně z toho, že v ní selže nebo nebude tak dobrý, jak by chtěl. Jak s tím tedy bojovat?

Uprav svou mysl. Chtěl jsi jít běhat, ale nemůžeš se odhodlat? Vždyť se přece nemusíš donutit uběhnout dvacet kilometrů. Stačí si obout boty a vyjít ven, tam už se rozběhneš.

Klíč je ve stanovování si malých cílů, ke kterým vedou jednoduché kroky. Jakmile se ti bude dařit malé jednoduché kroky plnit, činnost tě pohltí a úkol půjde splnit snáz a rychleji. Pokud i to nepomůže, můžeš si zkusit představit, jak bude vypadat neúspěch. Ta představa se ti zaručeně nebude líbit a bude pro tebe dostatečnou motivací.

O autorovi
Autor foto
Miroslav Hofmann

Creator, Inovátor, Podnikatel, Cestovatel, Tvůrce, Lídr, Rebel, Inspirující, Dárce, Bojovník, Svobodomyslný, Motivátor, Učitel, Bohatý, Gurmán, Badatel, Týmový hráč, Otec, Manžel, Investor.

Více o autorovi
Mohlo by Vás zajímat
Změna myšlení u úzkosti – už tě díky transformaci mysli nebudou ovládat

Změna myšlení u úzkosti – už tě díky transformaci mysli nebudou ovládat

13. 10. 2020

Úzkost je kombinace emocí zahrnující také strach. Díky změně myšlení tě už nikdy nebude ovládat.

Transformace novou cestou aneb, jak změnit přístup k životu

Transformace novou cestou aneb, jak změnit přístup k životu

29. 09. 2020

Díky transformaci vědomí můžeš zlepšit nejen kvalitu svého života, ale také celého lidstva. Budeš pozitivnější, méně unavený a celkově budeš v lepší kondici.

Zaručené rady jak překonat negativní emoce a myšlenky

Zaručené rady jak překonat negativní emoce a myšlenky

11. 05. 2020

Negativní emoce a myšlenky se vrací pravidelně zpátky a s každým návratem jsou silnější. Každého z nás občas trápí. Jak překonat negativní emoce a myšlenky?