Dobrý spánek je důležitý pro tělo i mysl

01. 09. 2020
Zdraví

Dobrý spánek

Spánek je nejúčinnější způsob, jak každý den obnovit zdraví svého mozku a těla. Kvalita a délka spánku rozhodují o kvalitě našeho života, o našich kognitivních funkcích, o kvalitě imunitního systému, regeneraci a novotvorbě nervového a hormonálního systému, nebo chuti k jídlu.

A nejen to. Hluboký spánek je důležitý i pro fyzický výkon nebo kvalitu a rychlost našeho rozhodování. Bohužel naše každodenní prostředí přirozený spánkový vzorec narušuje. Spánková deprivace, ospalost a únava se postupně stává závažným problémem dnešní společnosti. Pokud tě zajímá něco o poruchách spánku, můžeš si přečíst článek  . To může vést i k různým poruchám osobnosti a žádná porucha osobnosti není ničím příjemným.

Spánek dělíme na dvě fáze, které se střídají. Je to REM fáze spánku a NonRem fáze. Spánek fáze REM je takové, ve které se ti zdají sny. Jejich vznik je však stále nejasný. Někteří psychologové tvrdí, že se nám do snů promítá vše za uplynulý den – co jsme viděli, zažili, ale i to, na co jsme si jen vzpomněli.

[:cs]Pozitivní účinky dobrého spánku[:]

Pozitivní účinky dobrého spánku

Dobrý spánek posiluje imunitní systém, který chrání tělo před nemocemi. Kvalitní spánek se postará i o správné nerušené fungování mozku. Účinnost mozkových funkcí je podstatně vyšší, když se dobře vyspíš. Také zvyšuje schopnost koncentrace a slouží jako prevence duševních onemocnění.

Pokud tě o pozitivních dopadech dobrého spánku na lidský organismus zajímá víc, zabookuj si termín a v 90 minutách online koučinku se s tebou o všem rád pobavím.

Pokud nemáš dostatek spánku, můžeš se stát obézním a mít nedostatek energie. Může se u tebe projevit zvýšené riziko vzniku cukrovky, budeš mít větší náchylnost k srdečním onemocněním. Tvé tělo bude mít sníženou schopnost vyrovnat se se záněty, u mužů hrozí snížení hladiny testosteronu.

Můžeš začít trpět na deprese a emoční disbalanci a mít potíže se soustředěním.

Můžeš si udělat test na kvalitu spánku, který se zaznamenává během spánku. Obvykle se provádí ve speciální laboratoři. Během testu EEG monitoruje tvou mozkovou aktivitu a identifikuje spánkové cykly a poruchy. Více se o studii spánku dočteš zde.

[:cs]Tipy pro kvalitnější spánek[:]

Tipy pro kvalitnější a dobrý spánek

  • Místnost, ve které spíš, by měla mít vnitřní teplotu mezi 18 – 20 stupni Celsia
  • Pokud bydlíš na rušném místě, popřemýšlej o koupi špuntů do uší
  • Ideálním prostředím je místnost s absolutní tmou
  • Pokud aktivně sportuješ, doporučuji ukončit fyzickou aktivitu alespoň 2 hodiny před samotným spánkem
  • Můžeš si před spaním dopřát i nějaký kvalitní bylinný čaj
  • Večeři měj alespoň 2-4 hodiny před ulehnutím do postele
  • I matrace může mít vliv na kvalitu spánku. Popřemýšlej, jak dlouho ji máš a jestli není čas koupit novou
O autorovi
Autor foto
Miroslav Hofmann

Creator, Inovátor, Podnikatel, Cestovatel, Tvůrce, Lídr, Rebel, Inspirující, Dárce, Bojovník, Svobodomyslný, Motivátor, Učitel, Bohatý, Gurmán, Badatel, Týmový hráč, Otec, Manžel, Investor.

Více o autorovi
Mohlo by Vás zajímat
Co je intuice neboli šestý smysl?

Co je intuice neboli šestý smysl?

15. 05. 2020

Co je intuice neboli šestý smysl? Kouzlo intuice slouží jako užitečný nástroj pro právně rozhodnutí.

Co je to autogenní trénink a kdy by se neměl vykonávat?

Co je to autogenní trénink a kdy by se neměl vykonávat?

02. 06. 2020

Autogenní trénink je jedna z nejúspěšnějších relaxačních metod. Díky pravidelnému autogennímu tréninku můžeš dosáhnout pozitivních zdravotních výsledků.

Co je motivace a proč je v životě důležitá

Co je motivace a proč je v životě důležitá

31. 07. 2020

Díky motivaci dosahuješ lépe a rychleji osobních i pracovních cílů. V tomto článku se dozvíš, co je motivace, proč je v životě důležitá a jak se správně motivovat ke cvičení.