Poruchy spánku – dělení a dopady na lidskou psychiku

14. 09. 2020
Osobní rozvoj Zdraví

Poruchy spánku u dospělých

Spánek je pro lidský organismus naprosto nezbytnou potřebou, bez které není schopen fungovat. Jedná se o nedílnou součást našeho života. Na zajištění dobrého zdraví se spánek podílí stejně jako třeba zdravý životní styl a zdravé potraviny.

Odhad specialistů ukazuje, že až 45% dospělých lidí trpí poruchou spánku, vyplývá to ze zveřejnění dat Irozhlasem.

[:cs]Dělení poruch spánku[:]

Dělení poruch spánku

Poruchy spánku dělíme podle současné mezinárodní klasifikace do šesti základních kategorií:

  1. Nespavost

Jedná se o velmi subjektivní pocit nekvalitního spánku. Často špatně usínáš, v noci se budíš a ráno se probouzíš velmi dopředu před zazvoněním budíku.

Jelikož se jedná o nejčastější poruchu spánku, objevují se i největší dopady na lidskou psychiku: podrážděnost, zvýšená tenze, změny nálad, snížená motivaci, bolesti hlavy a   a vyčerpání.

  1. Poruchy dýchání vázané na spánek

Vznikají v důsledku opakovaného přerušení pravidelného dýchání během spánku. Tento problém se může objevovat při nadváze a kouření. Svému stavu nepomáháš, ani pokud nadměrně konzumuješ alkohol nebo bereš sedativa.

  1. Nadměrná denní spavost

Může být spojena s krátkodobými stavy spánku nebo prodlouženým nočním spánkem. Pokud se nejedná o nic trvalého, můžeš být v klidu, přejde to. Pokud potřebuješ během dne dělat věci do školy nebo pracovat, zkus pro udržení pozornosti třeba kofein.

  1. Poruchy cirkadiánního rytmu

Možná se ptáš, co to vůbec cirkadiánní rytmus znamená. Jedná se o změny fyziologických funkcí organismu s přibližně denním časovým úsekem.

Vznikají špatným načasováním tvého spánku s rytmem střídání se dne a noci. Často se s touto poruchou můžeš setkat například při změně časového pásma.

  1. Parasomnie během usínání nebo spánku

Parasomnie je kolekce poruch spánku, které se vyznačují nějakými abnormálními činnostmi nebo událostmi, které se ti stanou během spánku.

Můžeš být náměsíčný, zmateně se probouzet, mít noční můry, spánkovou obrnu nebo spánkovou paralýzu, apod.

  1. Abnormální pohyby spojené se spánkem

Při této poruše můžeš mít nepříjemné, často až bolestivé pocity v nohou, které se objevují při usínání i během noci. Nutí tě se neustále hýbat a ty se kvůli nim budíš.

Pokud ti jakákoliv z poruch není jasná nebo máš podrobnější dotazy, neváhej si zabookovat termín a sejdeme se v 90 minutách online koučinku.

[:cs]Poruchy spánku a dopady na tvou psychiku[:]

Dopady na tvou psychiku

Problémy se spánkem mohou být známkou i příčinou depresivních stavů. Spánek tě posiluje, a pokud ho máš málo nebo špatně spíš, začnou se v těle dít dost bláznivé věci. Můžeš mít přes den také sníženou odolnost vůči stresu a nemusíš se dostatečně soustředit.

Můžeš pociťovat únavu, bolesti hlavy a budeš méně motivovaný k jakékoliv aktivitě. Proto co nejdříve zjisti příčinu tvé poruchy spánku a poraď se buď se mnou, nebo s jiným odborníkem, jak dál postupovat. Jedná se totiž o řešitelný problém.

O autorovi
Autor foto
Miroslav Hofmann

Creator, Inovátor, Podnikatel, Cestovatel, Tvůrce, Lídr, Rebel, Inspirující, Dárce, Bojovník, Svobodomyslný, Motivátor, Učitel, Bohatý, Gurmán, Badatel, Týmový hráč, Otec, Manžel, Investor.

Více o autorovi
Mohlo by Vás zajímat
Jak si zvýšit sebevědomí v práci i mimo ni

Jak si zvýšit sebevědomí v práci i mimo ni

20. 07. 2020

Úspěšní lidé často vyzařují sebevědomím a věří nejen sami sobě, ale i tomu, co dělají. V tomto článku se dozvíš, co je to sebevědomí, jak si zvýšit sebevědomí a jak ho mít v začátku podnikání.

Co je prokrastinace a jak ji ukončit

Co je prokrastinace a jak ji ukončit

19. 06. 2020

Tvůj výkon je slabší než bys chtěl a své úkoly odkládáš? Říká se tomu prokrastinace – seznamte se,
prosím. Dozvíš se, co je prokrastinace, jaké jsou její příznaky a jak ji ukončit.

Co je motivace a proč je v životě důležitá

Co je motivace a proč je v životě důležitá

31. 07. 2020

Díky motivaci dosahuješ lépe a rychleji osobních i pracovních cílů. V tomto článku se dozvíš, co je motivace, proč je v životě důležitá a jak se správně motivovat ke cvičení.